In gesprek met… Pieter-Jan Janssen

In deze rubriek interviewt onze eigen Piet Philipsen maandelijks SVO-leden. Deze maand gaat hij in gesprek met Pieter-Jan Janssen.

Op 16 september 1974 werd Pieter-Jan Janssen geboren in Panningen, in onze regio beter bekend als Kepèl. Van beroep is hij salarisadministrateur bij de accountancy- en adviesfirma KSG in Reuver. Tegenwoordig is hij daar ook woonachtig samen met zijn partner Lidwien. In zijn jeugdjaren speelde Pieter-Jan bij de plaatselijke voetbalvereniging in Kepèl, SV Panningen.

De vraag is: hoe kwam Pieter-Jan terecht in de arbitragewereld? Op een vroege zondagochtend vroeg zijn buurman hem om te vlaggen bij het seniorenteam waar hij in speelde. Het team beschikte niet over een assistent-scheidsrechter (toen nog: grensrechter), omdat het te weinig spelers had. Pieter-Jan was toen elf. Hij is blijven vlaggen tot hij op zijn vijftiende de scheidsrechterscursus kon volgen. Van zijn zestiende tot achttiende levensjaar floot hij jeugdwedstrijden, daarna stapte hij over naar de senioren.

Na een aantal jaren als scheidsrechter is Pieter-Jan opnieuw overgegaan naar het vlaggen, simpelweg omdat dat hem beter beviel dan fluiten. Ditmaal niet voor de club, maar voor de KNVB. En dat was een groot succes, want hij assisteerde onder andere (ex-)eredivisiescheidsrechters Ed Janssen en Pol van Boekel. Een jaar of vier geleden besloot Pieter-Jan dat het mooi was geweest en hing hij de vlag aan de wilgen.

Mooie herinneringen deed hij op in de beloftencompetitie. Met name de wedstrijd Jong sc Heerenveen – Jong Feyenoord springt uit het oog. Deze wedstrijd werd gespeeld tijdens de open dag van de club uit het Hoge Noorden. Hierdoor waren meer dan 14.500 toeschouwers aanwezig, onder wie heel veel kinderen. Minder mooi is Pieter-Jans herinnering aan een belangeloze wedstrijd aan het einde van het seizoen, die uit het niets helemaal uit de hand liep.

Pieter-Jan is vijftien jaar lang secretaris geweest van onze scheidsrechtersvereniging. Dat is hem goed bevallen, want tegenwoordig is hij secretaris van de landelijke COVS. Daarnaast heeft hij nog vele andere hobby’s en bezigheden. Zo gaat hij geregeld met zijn twee neefjes naar het theater en bezoekt hij samen met Lidwien diverse wedstrijden van het Nederlands elftal, zowel van de dames als van de heren. Het is een grote passie om Oranje door heel Europa te steunen. Pieter-Jan vindt de SVO een leuke vereniging, maar hij baalt ervan dat hij door zijn drukke leven weinig aanwezig kan zijn. Dat vinden wij ook jammer, maar we zien ook dat Pieter-Jans betrokkenheid bij de COVS tot veel mooie dingen leidt in heel Nederland. En daar zijn trots op!