Interessante vierde bijeenkomst voor scheidsrechterscoördinatoren

Afgelopen maandag, 22 april, organiseerde de commissie Verbetering Arbitrage voor de vierde keer een bijeenkomst voor scheidsrechterscoördinatoren. Bij het ‘rondje langs de velden’ passeerden allerlei thema’s de revue. Er werd gesproken over de stand van zaken van het scheidsrechtersbestand, het behoud en de werving van clubscheidsrechters en de betrokkenheid van het bestuur bij scheidsrechterszaken. Zo werden ideeën en ervaringen op een natuurlijke manier met elkaar uitgewisseld.

Daarna kreeg Martijn Laurant, verenigingsadviseur arbitrage bij de KNVB, het woord. Martijn gaf een interessante presentatie over de ambities van de KNVB. Voor de komende jaren is het de bedoeling dat het aantal scheidsrechters over de hele linie gaat stijgen, zowel clubarbiters als bondsofficials. Daarom is de KNVB van plan om actiever te werven. Ook excessen (waarbij scheidsrechters worden belaagd) worden harder aangepakt. Er volgt niet alleen een tuchtrechtelijke maatregel, zoals een schorsing, maar het betreffende team wordt ook twee weken uit de competitie gehaald. Dit heet het ‘stilzetten van teams’. In deze periode krijgt het team de kans om een plan van aanpak te schrijven. Daarin staat hoe het team excessen in de toekomst wilt voorkomen.

Al met al zijn er een aantal interessante take-aways:

• Een vijftal scheidsrechtersopleidingen, waaronder de cursus verenigingsscheidsrechter, worden tegenwoordig gratis aangeboden dankzij het Lokaal Sportakkoord. Dit is een unieke kans voor verenigingen om hun scheidsrechters kosteloos op te leiden.
  • De KNVB werkt met het ARAG Fair Play-certificaat. Dit is een beloning voor verenigingen die een professioneel scheidsrechtersbeleid hebben. Er zitten allerlei voordelen aan deze certificering, zoals een uitreiking met regionale publiciteit, ondersteuning op maat en meer tevredenheid onder scheidsrechters, trainers en spelers. Wil je meer weten? Lees dan meer op de site van de KNVB.
  • Er is een community genaamd Één Tweetje. Op dit platform kunnen verenigingsbestuurders ervaringen met elkaar uitwisselen en ideeën delen. Bijvoorbeeld over scheidsrechtersbeleid. De KNVB roept scheidsrechterscoördinatoren op om meer gebruik te maken van dit platform. Meer informatie vind je hier.

Al met al was het een geslaagde, interessante avond. We bedanken de aanwezige deelnemers en Martijn voor hun komst naar Huize Unicum. Gezamenlijk zijn we tot de conclusie gekomen dat het erg belangrijk is om het netwerk tussen de KNVB, de SVO en de lokale verenigingen verder te versterken. Daarom nodigen we alle scheidsrechterscoördinatoren uit de regio Venlo uit voor de volgende bijeenkomst. Hierin staan we stil bij het behouden van scheidsrechters. Graag tot maandag 14 oktober 2024 om 19:30 uur in het clubhuis van de SVO (Leutherweg 188 in Venlo)!