IK wil SCHEIDSRECHTER worden

De scheidsrechter is een essentieel onderdeel van voetbal. Hij of zij speelt een belangrijke rol op én buiten het veld. De scheidsrechter helpt mee aan een sportief en eerlijk verloop van de wedstrijd. Wil jij eraan bijdragen dat het plezier in het voetbal voorop blijft staan en dat beide teams met een glimlach het veld af stappen?

Meld je dan aan als scheidsrechter bij je vereniging en je kunt meteen beginnen met fluiten! Je kunt scheidsrechter worden om de leiding te krijgen bij wedstrijden van de allerjongsten, maar ook over wedstrijden van de senioren. Die keuze is volledig aan jou. Met name als je zelf nog jong bent is het interessant om de cursus spelbegeleider/ pupillenscheidsrechter te volgen waarbij je jonge voetballers begeleidt op het veld.

Ben je al wat ouder dan kun je de cursus verenigings-scheidsrechter volgen waarbij je, onder begeleiding van een ervaren scheidsrechter (meestal) van je eigen vereniging, wedstrijden fluit. Tijdens de cursus leer je een aantal theoretische zaken maar ook veel praktische zaken van hoe en wat op en rond het veld.

Als het leiden van wedstrijden bij je vereniging je bevalt, is er bovendien de mogelijkheid om op een hoger niveau te fluiten. De KNVB biedt opleidingen en modules voor alle niveaus aan, van pupillenscheids-rechter tot het betaald voetbal. Daarnaast is er de mogelijkheid om een cursus te volgen voor scheids-rechterbegeleiders en -coördinatoren, rapporteurs en assistent-scheidsrechters.

Wil je een opleiding volgen?

Op https://www.knvb.nl/assist/assist-scheidsrechters/opleidingen vindt je een overzicht van alle arbitrageopleidingen met een uitleg, de duur en inhoud van de cursus en aan welke voorwaarden je dient te voldoen. Misschien start er binnenkort wel een opleiding bij jou in de buurt!

Heb je nog vragen, neem dan ook eens contact ook met de ‘Commissie Verbetering Arbitrage’ van de Scheidsrechtersvereniging Venlo, die je van advies kan dienen en behulpzaam kan zijn! De commissie is te bereiken onder email cva@svovenlo.nl.