In gesprek met… Nico van den Beucken

In deze rubriek interviewt onze eigen Piet Philipsen tweemaandelijks SVO-leden. Deze maand gaat hij in gesprek met Nico van den Beucken.

Nico van den Beucken is een Belfeldse jongen die vanaf zijn geboorte zijn dorp trouw is gebleven. Op 29 juni 1965 zag hij aldaar het levenslicht. Nico heeft Karin Hawinkels, een maedje oet Steyl, naar Belfeld gehaald en is met haar gehuwd. Samen hebben ze twee zoons: Julian en Kai. Een vermelding waard is dat Julian de eerstgeborene van de 21e eeuw is van de gemeente Venlo. Het beroep van onze Nico is voornamelijk gebouwenbeheer bij Kalfire BV, uiteraard in Belfeld.

Nico heeft gevoetbald in de jeugd van Belfeldia tot hij rond zijn 20e een flinke blessure opliep. Toen was het gedaan met voetballen. Om toch bij het spelletje bij betrokken te blijven, ging hij jeugdwedstrijden fluiten bij Belfeldia. Op een gegeven moment liep hij scheidsrechter Hay Bos tegen het lijf en die haalde Nico over om de cursus tot scheidsrechter te volgen. Zo haalde Nico zijn diploma en werd hij officieel scheidsrechter. Hij ging daarna wedstrijden fluiten bij de senioren van Belfeldia. Dat beviel hem zo goed dat hij zich aanmeldde als scheidsrechter voor de KNVB. Hij floot 25 jaar jeugd- en seniorenwedstrijden tot hij moest stoppen vanwege zijn fysieke gezondheid.

Als je Nico vraagt naar een wedstrijd met leuke herinneringen, dan zijn dat er vele. In het bijzonder noemt hij de gemeentederby Reuver 1 – Bieslo 1 tijdens de Reuverse kermis. In datzelfde seizoen floot hij ook de returnwedstrijd in Beesel. Minder leuk is zijn herinnering aan de wedstrijd Venlo 1 – Achates 1, waarbij Nico door de doelman van Venlo bij zijn hals werd gegrepen.

Nico houdt ervan om veel tijd door te brengen met vrouw Karin en hun twee jongens. Daarnaast is hij elftalleider bij de JO17 van Belfeldia. Binnen de SVO vervult Nico meerdere taken. Zo is hij bestuurslid, stelt hij scheidsrechters aan voor oefenwedstrijden en is hij lid van de Scheidsrechters Ontspanningscommissie (SOC). Hij vindt de SVO een hele leuke vereniging, maar toch baalt hij ervan dat er niet nog meer jeugd bij de vereniging komt. We zijn ontzettend blij met alles wat Nico voor de SVO betekent en hopen dat hij nog lang betrokken zal blijven bij onze mooie vereniging!