In gesprek met… Iris Exterkate

In deze rubriek interviewt onze eigen Piet Philipsen tweemaandelijks – én op anderhalve meter afstand – SVO-leden. Deze maand gaat hij in gesprek met Iris Exterkate.

Iris Exterkate zag op 16 november 1999 het levenslicht in het ziekenhuis te Nijmegen, maar ze woont nog thuis in haar ouderlijk huis in Horst. Ze heeft een relatie met Martijn Janssen, die zij heeft leren kennen tijdens en na de trainingen bij de SVO. Op de donderdagavond sloeg de vonk tussen hen over. Momenteel is ze aan het afstuderen als sportlerares op het CIOS.

Iris voetbalde 10 jaar bij Wittenhorst: de eerste vijf jaar tussen de jongens en de andere vijf jaar bij de meiden. Toen ze twaalf jaar was, volgde ze een pupillenscheidsrechterscursus. Omdat Iris op de middelbare school uren moest maken, is ze wedstrijden gaan fluiten bij de jeugd van Wittenhorst, daarna is ze overgestapt naar de KNVB. Ze fluit nu jeugdwedstrijden van Weert tot Eindhoven, maar nog geen senioren. Desalniettemin heeft ze wel al oefenwedstrijden gefloten bij de senioren en heeft ze één keer de assistent-scheidsrechter van Wittenhorst 1 vervangen, omdat deze verhinderd was. Goed gedaan!

Een leuk moment was bij een jeugdwedstrijd van Sportclub Irene. Aldaar kwam ze een trainer tegen die ze een jaar eerder ook al had gezien bij een wedstrijd en hij was zeer lovend over haar. Een minder leuke herinnering was ook bij Sportclub Irene tijdens een andere jeugdwedstrijd tegen Mierlo Hout. In de laatste minuten van de wedstrijd kwam de trainer van de laatstgenoemde partij het veld in en gaf haar een flinke duw. Hij schold haar uit met woorden die hier beter niet kunnen worden herhaald. Iris was hier logischerwijs behoorlijk van slag.

Een hobby van Iris is tekenen. Ze maakt tekeningen van onder andere vogels en bloemen in de vorm van een stripboek. Daarnaast probeert ze zo vaak als mogelijk bij de SVO te trainen. Ze is nu ruim een half jaar lid van de vereniging en vindt het een superleuke club. Ze noemt de SVO een club waar jong en oud hand in hand gaan met leuke trainingen. We zijn heel blij om dat van haar te horen. Hopelijk gaat Iris een glansrijke carrière als scheidsrechter tegemoet, dat gunnen we haar van harte!