In gesprek met… Piet Philipsen

In deze rubriek interviewt onze eigen Piet Philipsen SVO-leden. Maar hoe is het eigenlijk met hemzelf? Deze maand gaat we daarom in gesprek met onze verslaggever Piet Philipsen.

Piet Philipsen is geboren in 1944 in het Noord-Limburgse dorpje Melderslo. Na zijn huwelijk met Thea zijn ze samen neergestreken in het pittoreske Lomm. Samen hebben Piet en Thea een dochter, genaamd Marion, en drie kleinkinderen, te weten Sabrina, Michelle en Veroniek. Van beroep is Piet allround tegelzetter.

Als voetballer was Piet actief bij diverse clubs. Hij speelde voor SV Melderslo, Liessel en RKDSO. In zijn militaire diensttijd speelde hij zelfs in het Nederlands militair elftal. Zijn carrière als voetballer kwam in 1973 ten einde tijdens een wedstrijd in Afferden tegen HRC. Hij liep in dit duel een zware knieblessure op. Deze bleek later verkeerd behandeld in het ziekenhuis en had daardoor invloed op zijn verdere lichamelijke functioneren. Na drie jaar revalidatie werd hem in 1976 gevraagd om B-scheidsrechter te worden, zodat hij niet voor zijn vereniging hoefde te fluiten. Piet functioneerde daardoor een poosje als scheidsrechter bij de lagere elftallen in de regio. Hij deed het goed en kon zo snel doorstromen als A-scheidsrechter. Hij floot binnen een half seizoen ook standaardteams.

Piet is lange tijd actief geweest als bondsscheidsrechter in de standaardklasses. Op 8 september 2019, op zijn verjaardag, hing hij de fluit aan de wilgen na de wedstrijd Siol 1 – Achates 1. Hij vindt het jammer dat de KNVB totaal geen aandacht schonk aan zijn afscheid na 43(!) seizoenen als scheidsrechter.

In zijn loopbaan heeft hij zowat alle wedstrijden gehad, van heren tot jeugd en dames, als assistent, in de beker en op toernooien. Hij heeft als scheidsrechter altijd plezier ervaren op en naast het veld. Piet heeft veel mooie herinneringen aan zijn carrière als man in het zwart. Toen het zogenaamde ‘spelertje van de week’ pas werd ingevoerd, mocht Piet de Weerter derby van Megacles fluiten. Ook de bovenste plaats op de ranglijst stond in deze wedstrijd op het spel. Zo’n 2.500 toeschouwers zagen dat het spelertje van de week het zoontje van de trainer van de tegenstander was. Na afloop kreeg Piet een staande ovatie in de bomvolle kantine. Een minder leuke herinnering is afkomstig uit de wedstrijd MVC’19 tegen Liessel. Een speler van de bezoekende partij kreeg een bal loeihard in zijn gezicht geschoten. De betreffende speler zakte bewusteloos in elkaar. De verzorging van beide teams liet te wensen over, waardoor Piet – met zijn EHBO-achtergrond – het heft in eigen hand nam door de speler in een stabiele zijligging te leggen. De ambulance is vervolgens een kwartier bezig geweest met het reanimeren van deze speler. Gelukkig kon hij na drie dagen het ziekenhuis verlaten. Het snelle handelen van Piet is een ware heldendaad gebleken.

In zijn vrije tijd is Piet graag bezig met het filmen van dieren in de natuur. Zijn favoriete dieren daarbij zijn de bever en de das. Daarnaast maakt hij tv-programma’s voor de lokale omroep Horst aan de Maas. Ook is hij sinds het begin van zijn scheidsrechtersloopbaan lid van de SVO, waar hij werkzaam is in de keukendienst en af en toe hand- en spandiensten verleent als klusjesman. Uiteraard is Piet ook al geruime tijd actief als redacteur van de rubriek ‘In gesprek met…’. Hij is dus een echte duizendpoot! Piet waardeert het respect binnen de SVO en de aandacht die de vereniging besteedt aan jeugdige leden. We zijn bijzonder blij om Piet als lid te hebben en hopen nog lang op hem te mogen bouwen!