In gesprek met… Jan Vermeer!

In deze rubriek interviewt onze eigen Piet Philipsen maandelijks SVO-leden. Deze maand gaat hij in gesprek met Jan Vermeer.

Jan Vermeer werd op 27 augustus 1954 geboren in Venlo. Zijn vader, Bert Vermeer, is wellicht nog bij velen bekend als oud-scheidsrechter. Nog altijd woont Jan in zijn stad Venlo. Tegenwoordig samen met zijn vrouw Cis. Zij zijn de trotse ouders van twee kinderen en de nóg trotsere opa en oma van twee kleinkinderen. Van beroep is Jan servicemedewerker bij een zorggroep.

Vanaf zijn tiende voetbalde Jan bij voetbalvereniging VOS. Op zijn achttiende stopte hij echter met voetballen, omdat dit fysiek te zwaar werd. Mede door het toedoen van vader Bert besloot Jan om de wei vanaf dat moment in te stappen als scheidsrechter. Het mooie aan fluiten vindt Jan dat hij om mag gaan met een divers gezelschap aan mensen. Bovendien is Jan een voetbaldier in hart en nieren. Hij is blij dat hij met fluiten heeft kunnen bereiken, wat hij als voetballer nooit had gekund, namelijk de top van het amateurvoetbal. Later werd Jan assistent-scheidsrechter. Tegenwoordig is hij alleen nog actief op zaterdag bij jeugdwedstrijden.

De omgang met zo veel mensen door heel Nederland heeft Jans maatschappelijk leven behoorlijk verrijkt. De drie wedstrijden die hem extra goed zijn bijgebleven, werden alle gespeeld om het Nederlands Kampioenschap voor amateurs, te weten Appingedam – SC Feyenoord, RKVV Stevo – SV Tonego en Elinkwijk – Hollandia. Ook de openingswedstrijd van de regionale competitie Wittenhorst – Venray staat nog altijd in Jans geheugen gegrift. Het bijzondere was dat Wittenhorst was gepromoveerd en Venray was gedegradeerd naar de eerste klasse. De wedstrijd werd bezocht door ruim drie duizend toeschouwers! Maar naast goede wedstrijden, bestaan er helaas ook mindere. Jan noemt bijvoorbeeld de wedstrijd Heksenberg – Heerlen Sport. Hij zat er zelf niet lekker in en dat werd hem daarnaast onmogelijk gemaakt door het gedrag van de spelers.

Jan geeft aan geen hobby’s te hebben naast het fluiten, maar onze razende reporter Piet Philipsen weet te vertellen dat de vastelaovend maanden van te voren dikgedrukt en dubbel onderstreept in Jans agenda staat. In ieder geval mag  blijken dat de SVO voor Jan erg belangrijk is. Vijfentwintig jaar lang bekleedde hij een bestuursfunctie. Daarnaast waren en zijn de donderdagavonden heilig voor hem, want de trainingen en de omgang met alle leden vindt Jan heel belangrijk. Ook de afsluiting van de trainingsavond in het clubgebouw slaat Jan zelden over. De SVO is ontzettend blij met leden zoals Jan en hoopt nog lang van zijn aanwezigheid te mogen genieten!