In gesprek met… Frank Engelen!

In deze rubriek interviewt onze eigen Piet Philipsen tweemaandelijks – én op anderhalve meter afstand – SVO-leden. Deze maand gaat hij in gesprek met Frank Engelen.

Frank Engelen werd op 16 augustus 1977 geboren in Tegelen. Hij was sportief aangelegd en speelde voetbal, tennis en tafeltennis. Oorspronkelijk is Frank van beroep bakker, maar dat heeft hij inmiddels achter zich gelaten. Tegenwoordig is hij actief als vertegenwoordiger binnen-/buitendienst. Hij is getrouwd met zijn grote liefde Lean en samen hebben ze twee prachtige zoons, Bas (15 jaar) en Lars (13 jaar). Frank, Lean en de kids zijn momenteel woonachtig in het dorpje dat ten zuiden ligt van zijn geboortedorp, namelijk in het mooie Belfeld.

Frank had een glansrijke voetbalcarrière bij de Tegelse voetbalclub Irene. Op zijn achttiende kwam daar echter verandering in. Toen hij destijds in het standaardteam speelde, moest hij helaas zijn voetbalactiviteiten neerleggen vanwege een knieblessure. Frank besloot verenigingsscheidsrechter te worden. Hij deed dit ongeveer twee jaar, totdat zijn vader Ben en oom Roy Engelen – beiden actief als KNVB-scheidsrechter – hem enthousiasmeerden om de KNVB-scheidsrechterscursus te volgen. Inmiddels twintig jaar later is Frank nog steeds een gepassioneerd scheidsrechter voor de voetbalbond.

Een mooie herinnering voor Frank was de wedstrijd tussen Sportclub’25 uit Bocholtz en Kerkrade-West in de nacompetitie voor een plaats in de derde klasse met een neutraal trio. Met zo’n 1.500 toeschouwers was dat een mooie belevenis voor scheidsrechter Engelen. Ook waren er mindere momenten. In het begin van zijn loopbaan had Frank het vaak lastig in Zuid-Limburg. In de buurt van Maastricht waren spelers niet op hun mondje gevallen en ze maakten grovere overtredingen. Dat was soms lastig.

Tegenwoordig is Frank nog altijd sportief aangelegd. Zijn hobby’s zijn, naast het fluiten, nog altijd tennissen en tafeltennissen. Ook wandelt hij graag lange afstanden met de hond en brengt hij graag tijd door met zijn jongens. Hij ziet de SVO als een warme vereniging waar de leden altijd klaar staan voor elkaar. Het maakt dan ook niet uit dat hij maar zelden aanwezig is, want in Huize Unicum wordt hem altijd een luisterend oor geboden. Het is fijn dat Frank dit aangeeft. De deur staat altijd voor hem open en we zien hem graag snel weer!