In gesprek met… Carlo Jacobs!

In deze rubriek interviewt onze eigen Piet Philipsen maandelijks SVO-leden. Deze maand gaat hij in gesprek met Carlo Jacobs.

Carlo Jacobs is een Venlonaar in hart en nieren. Op 20 december 1958 werd Carlo geboren in ut stedje van lol en plezeer. Ook is Carlo getogen in Venlo en woont hij tegenwoordig samen met zijn vrouw Marleen. Samen hebben ze twee zonen en een kleinkind. Van beroep is Carlo planner bij Gilde Opleidingen in – hoe kan het ook anders – Venlo.

Al vanaf zijn achtste komt Carlo wekelijks op de voetbalvelden. In eerste instantie als speler van Quick Boys in Venlo-Zuid, maar na zijn dertigste vooral als trainer van zijn eigen zoons bij de Venlosche Boys. Ook bij de wedstrijden van zijn zoons was een scheidsrechter natuurlijk noodzakelijk. Alleen die was er niet altijd, zo bleek in de praktijk. Carlo hief zichzelf daarom in het zwarte pak en zo nam hij voor het eerst de fluit ter handen. Later ook als KNVB-scheidsrechter, maar tegenwoordig vooral nog als jeugdscheidsrechter bij de Venlosche Boys. Maar waarom fluit Carlo voornamelijk jeugd en geen senioren? Bij de jeugd ervaart hij veel minder gezanik en gezever dan bij de senioren. Voor hem is de keuze dus eenvoudig om jeugdwedstrijden te leiden. Carlo houdt van het fysieke aspect van het fluiten: gewoon lekker in beweging zijn. Maar zijn voornaamste drijfveer is dat hij plezier heeft in zijn rol als scheidsrechter. En dat het fluiten in Carlo’s bloed zit, blijkt uit het feit dat hij bovendien scheidsrechterscoördinator van de Boys is.

In het leven van iedere scheidsrechter zitten hoogte- en dieptepunten. Voor Carlo geldt dat hij niet lang hoeft na te denken over zijn mooiste wedstrijd. Dat was namelijk FC VVV O17 tegen Borussia Mönchengladbach O17 in Stadion De Koel. De minst prettige wedstrijd was bij TOP Oss, waar Carlo een assistent-scheidsrechter wegstuurde en hij daardoor behoorlijk werd uitgescholden door het publiek. Maar, Carlo gooide het fluitje er niet bij neer en bleef, gedreven door zijn passie, actief als scheidsrechter. Naast het fluiten vormt muziek een belangrijk onderdeel in Carlo’s leven. Hij speelt de schuiftrombone en speelt daarmee in de brassband van muziekvereniging Valuas en in de joekskapel Schots en Scheif. Over de SVO spreekt Carlo alleen maar lof, met name over de diversiteit van de vereniging. Jong en oud zijn allen onderdeel van de vereniging en nieuwe leden worden direct betrokken bij alle activiteiten die de vereniging haar leden te bieden heeft. Dat siert de SVO volgens Carlo. Het is dan ook fijn dat Carlo zich thuis voelt bij onze vereniging. En de SVO is op haar beurt trots op leden als Carlo!