In gesprek met… Peter van Heugten!

In deze rubriek interviewt onze eigen Piet Philipsen maandelijks SVO-leden. Deze maand gaat hij in gesprek met Peter van Heugten.

Tegelnaar Peter van Heugten werd geboren in juni van het jaar 1958. Van beroep is hij transportplanner. Samen met zijn vrouw Mieke is hij later verhuisd naar Helden en tegenwoordig woonachtig in Grashoek. In die laatste twee dorpen was Peter ook actief als voetballer voor de plaatselijke voetbalvereniging. Door knieproblemen moest hij stoppen met voetballen. Om toch bij de sport betrokken te blijven, besloot Peter rond zijn dertigste om een carrière als scheidsrechter op te starten.

Hij floot zo’n vijfentwintig jaar wedstrijden. Uiteindelijk gooide zijn versleten knie ook bij deze hobby roet in het eten. Hij ging onder het mes voor een kunstknie, maar daar heeft hij weinig plezier aan beleefd als gevolg van een medische fout. Uiteindelijk is Peter nogmaals geopereerd voor een nieuwe knie. Deze operatie slaagde wel en tot op heden ‘loopt’ alles naar wens.

Van Heugten floot zowel jeugd als senioren. Daarnaast was hij trainer bij onze SVO en bij de jeugd van SV Grashoek. Bij deze vereniging zit hij ook in de scheidsrechterscommissie. Bovendien is Peter ook een gecertificeerd begeleider van de KNVB. Een echte duizendpoot dus!

Zijn mooiste herinnering heeft Peter aan de wedstrijd Deurne – Geldrop. Hij was aangesteld als assistent-scheidsrechter, maar mocht na twintig minuten binnen de lijnen aantreden als scheidsrechter in verband met een blessure van de aanvankelijk aangestelde arbiter. Minder leuk was zijn allereerste aanstelling voor de KNVB: Venlo 2 – BEVO 2. Tijdens de wedstrijd schoot een speler een vrije schop loeihard tegen zijn achterhoofd en ging hij tegen de vlakte. Een speler van Venlo vroeg nog hoe het met hem ging. Toen Peter dit beantwoordde met een positief geluid, reageerde de speler met “Oh, dan kunnen we weer verder met voetballen!” Een ander vervelend moment is afkomstig uit de wedstrijd Swalmen – Helden. Na de wedstrijd werd hij bedreigd door een toeschouwer van Swalmen. Het bestuur van die vereniging bood hem echter geen enkele bescherming. Heel vervelend!

Hobby’s van Peter zijn lezen en muziek (met name blues). Hij is al lid van de SVO vanaf 1988 en is erg enthousiast over onze vereniging, waar – volgens Peter – het sociale aspect hoog in het vaandel staat. Dat zijn we helemaal met Peter eens en hopen hem nog vaak te mogen begroeten in Huize Unicum.