In gesprek met… Martijn Janssen

In deze rubriek interviewt onze eigen Piet Philipsen tweemaandelijks – én op anderhalve meter afstand – SVO-leden. Deze maand gaat hij in gesprek met Martijn Janssen.

Martijn Janssen (26) is Maastrichtenaar van geboorte, maar woonachtig in het Noord-Limburgse dorpje Baarlo. Hij heeft een relatie met mede-SVO’er Iris Exterkate uit Horst. Tijdens de wekelijkse training op donderdag is de vonk overgeslagen. Van beroep is Martijn zwemonderwijzer en onderwijsassistent.

Als voetballer was Martijn weinig talentvol, ondanks dat hij zowel de jeugdteams als seniorenteams van vv Baarlo doorliep. Op zijn 15e was er bij diezelfde vereniging tijdens een wedstrijd geen scheidsrechter aanwezig. Martijn loste dat op door de fluit ter hand te nemen. Dit beviel hem dusdanig goed, dat hij langzaam is geïnfecteerd met het ‘scheidsrechtersvirus’. Voor vv Baarlo bleef hij jeugd- en later ook seniorenwedstrijden fluiten. Rond zijn 16e volgde hij de scheidsrechterscursus voor de KNVB. Hoewel hij eerst alleen op zaterdag bij de jeugd floot voor de bond, fluit hij sinds kort met plezier zowel jeugd als senioren voor de KNVB. Hij hoopt uiteindelijk als scheidsrechter in de top van het amateurvoetbal zijn persoonlijke plafond te vinden.

Een leuke herinnering die Martijn met zich meebrengt, komt voort uit de wedstrijd Altweerterheide tegen Sterksel. De laatst genoemde ploeg kreeg in het seizoen ervoor de meeste doelpunten tegen van alle amateurclubs in Nederland. Toch verliep de wedstrijd van Martijn erg sportief en vrolijk en er vielen veel doelpunten. Minder prettige herinneringen heeft hij aan de wedstrijd FC Utrecht O14 tegen de Poolse ploeg Zaglebie Lubin O14 op het TOP-toernooi bij sv Blerick. De wedstrijd verliep niet sportief. Martijn moest veel gele kaarten tonen en werd achteraf beticht van opmerkingen die hij absoluut niet had gedaan. Dat kwam hard aan.

De hobby’s van Martijn bestaan uit wandelen, hardlopen en poolen (biljarten) in het café. Daarnaast is hij lid van het spelregelteam van de SVO en is hij judoscheidsrechter op aanzienlijk niveau. Martijn is momenteel drie jaar lid van de SVO en vindt het een warme, sportieve vereniging waar hij graag onderdeel van uitmaakt. Wij zien Martijn ook erg graag in Huize Unicum en waarderen zijn inzet tijdens de trainingen en daarbuiten!