Combinatieteam neemt deel aan NK COVS

Zaterdag 24 juni 2023 hebben een drietal spelers van de SVO, samen met spelers van Helmond en Den Bosch, een gooi gedaan naar de titel op het NK COVS Veldvoetbal te Amsterdam. Waar wij de afgelopen jaren een zeer succesvolle samenwerking mochten opzetten met Helmond, bleek het dit jaar heel moeilijk om een volwaardig team op poten te krijgen. Gelukkig kregen wij welkome aanvulling van de mannen van COVS Den Bosch, die met het zelfde probleem kampten.

Van het fanatieke groepje prijzenjagers van de SVO waren alleen Remco (weer aanwezig na 5 jaar varen onder Nederlandse vlag) en de veteranen Marco en Geert present. Helmond had coaches Albert en Hans afgevaardigd, en spelers Wouter en Stan. Gelukkig hadden we de delegatie jonge honden van Den Bosch, om het gemiddeld aantal gelopen kilometers per speler omhoog te trekken.

Om 13.00 ging op het kunstgras van de Scheidsrechtersvereniging Amsterdam de eerste wedstrijd van start. Tegenstander was het compleet gerenoveerde team van Alkmaar. Een jong, technisch vaardig team. En hoewel zij de hele wedstrijd een lichte overhand hadden, wist het combinatieteam lang stand te houden. In de slotminuten viel helaas toch de tegentreffer, waardoor er terecht met 1-0 werd verloren.

In de tweede wedstrijd, tegen organisator Amsterdam 1, hadden wij echter vanaf het begin een groot overwicht. Na enkele minuten kwamen we dan ook verdiend op voorsprong. Een flink aantal kansen werd daarna onbenut gelaten, waardoor we op het einde nog even moesten billenknijpen.
Gelukkig gaven de mannen achterin geen krimp, en konden de eerste 3 punten worden bijgeschreven.

Daardoor hadden we plaatsing voor de kruisfinales om plek 1 t/m 4 nog in eigen hand. Daarvoor zou er wel gewonnen moeten worden van het team van Enschede, dat beide voorgaande wedstrijden had gewonnen en dus al 6 punten had verzameld.
We gingen vanaf het begin op zoek naar de voorsprong. Een paar gevaarlijke schoten van Marco misten op een haar na het doel. Na een minuut of 5 werd Marco neergelegd door de keeper van Enschede. Voor iedereen –zelfs spelers en de keeper van Enschede zouden dit tijdens de wedstrijd al beamen- een 100% strafschop. Deze werd echter niet gegeven, en er volgden nog een aantal merkwaardige beslissingen. Bij eentje werd een speler van ons compleet overhoop gelopen, waarna Enschede met drie man vrij voor keeper Stan de 1-0 binnen kon lopen. Maar de man met het fluitje had of de verkeerde lenzen in, of had op hetzelfde sportpark een veld verder moeten staan, waar een stel beschaafde heren met een ovale bal een hooligansport speelden. Mascotte Fabian vermoedde het eerste, en ging na afloop maar op eigen houtje de naam van de betreffende man vragen, om een afspraak bij Specsavers in te plannen.
Helaas werd er aan de 1-0 stand niks meer veranderd, waardoor we mochten spelen om plek 5 t/m 8.

Eerste horde zou Deventer worden. Een goed voetballend team, maar ook eentje met een hoge gemiddelde leeftijd. Het warme weer en het kunstgras hadden hun werk gedaan. Conditioneel konden de Deventenaren het niet meer bijbenen, en keer op keer sneden de aanvallers van het combinatieteam door de verdediging. Marco opende met een geplaatste bal de score, waarna Geert met twee intikkers de stand op 3-0 zette. Twee goede goals van de jongelingen na twee assists van Geert zetten de eindstand op een meer dan verdiende 5-0.

Daardoor mochten we wederom tegen Amsterdam gaan spelen om plek 5. Een snelle goal van Marco zou deze pot uiteindelijk beslissen, waardoor we de 5e plek veroverden. Niet helemaal waar we vooraf op hoopten, maar gezien de lijst afwezigen, en het feit dat zowel Alkmaar als Enschede uit onze zware poule de finale speelden, geen slecht resultaat. Over twee weken doen we samen met de mannen van Helmond een gooi naar de 1e plek op het DK in Bladel. Voor het eerst een gezamenlijk DK met Zuid 1, 7-7 op een half veld.