SVO Venlo wint Zaalvoetbaltoernooi

Zaterdag 7 januari jl. werd voor het eerst sinds 2020 weer het DK Zaalvoetbal georganiseerd. Weliswaar in een iets andere opzet dan we gewend waren, want het DK werd niet in ons eigen district georganiseerd, maar voor het eerst was het een DK voor Zuid I en Zuid II samen. Organisatie lag in handen van de nieuw gefuseerde SV Brabant Zuidoost (voormalig COVS Valkenswaard en COVS Eindhoven) en vond plaats in de sporthallen X-Sports te Bladel met een deelnemersveld wat uiteindelijk 8 teams sterk was.

De poule B waarin de SVO Venlo uitkwam bestond uit Tilburg, Boxmeer-Cuijk en Zeeuws-Vlaanderen. Op papier een sterke poule met twee teams welke met grote regelmaat voor de prijzen meespelen. Team A bestond uit De Mijnstreek/Weert, Brabant Zuidoost, Den Bosch en onze vrienden uit Helmond. Om 10.17 stond de eerste wedstrijd tegen Tilburg op het schema. Hoofdtaak; niet verliezen en basisafspraken uitvoeren, iets wat traditioneel lastig is in de eerste wedstrijd op een toernooi.
Hoe anders was het dit toernooi. Na 3 minuten wist Dennis de eerste goal te maken op aangeven van Marco, in de 4e minuut was het Dennis die de bal op Jordy aflegde, die hier wel raad mee wist en de 0-2 op het scorebord zetten. Weer een minuut later wist Marco met een afstandsschot de 0-3 achter de Tilburgse keeper te werken.
Met een doelpunt van Tim en de tweede goal van Dennis werd de eerste wedstrijd met 0-5 gewonnen.

In de tweede wedstrijd tegen Boxmeer/Cuijk was er maar één punt van aandacht uit de eerste wedstrijd. Restorganisatie. Wetend dat Boxmeer/Cuijk geen wissel had en een meevoetballende keeper was het zaak rust te bewaren en de kans af te wachten. Deze kans kwam al snel, na 1,5 minuut wist Jordy de 1-0 op het scorebord te zetten. Echter was Venlo in deze fase zeker niet de betere ploeg. Door de meevoetballende keeper was het lastig de juiste organisatie neer te zetten en met een bal die via de vinger van Koen via de rechter- en linkerpaal terug het veld in kwam wist Marco uit de counter de 2-0 te maken. Hierna was het verzet gebroken en met twee doelpunten van Dennis wist Venlo de tweede wedstrijd met 4-0 te winnen.

Omdat Zeeuws-Vlaanderen ook de eerste twee wedstrijden wist te winnen werd in de laatste poulewedstrijd bepaald wie als nummer 1 van de poule in de kruisfinale de nummer 2 van poule A zou treffen.
In de wedstrijd tegen Zeeuws-Vlaanderen wist Venlo de druk er goed op te houden. Na drie minuten wist Marco op aangeven van Dennis de 1-0 op het scorebord te zetten. Zeeuws-Vlaanderen was duidelijk de sterkste van de overige drie tegenstanders in de poule. Dit resulteerde in wat minder verzorgd voetbal bij balbezit en meer individuele acties welke ook voor meer balverlies zorgde. Door achterin een goede restorganisatie te verzorgen wist Venlo toen het samenspel weer opgepakt werd middels twee assists van Jordy op Marco en Geert de wedstrijd uiteindelijk met 3-0 over de streep te trekken.
Met 9 punten, 12 voor en 0 tegen werd de poulefase afgesloten, iets waarvan tevoren voor getekend zou zijn.

Na de uitstekend verzorgde lunch werd duidelijk dat de vrienden van Helmond de tegenstander in de kruisfinale zou worden. Met een after dinner dip en stramme spieren van het wachten tijdens de drie voorgaande wedstrijden werd geprobeerd elkaar toch op te peppen en scherp te starten.
Helmond startte echter scherper dan Venlo en wist al na twee minuten het eerste tegendoelpunt van Venlo te scoren door een goed uitgespeelde aanval. Dit tegendoelpunt was de wekker voor Venlo en werd een versnelling opgeschakeld. Middels doelpunten van Geert (assist Marco) en Marco (assist Tim) werd de achterstand omgebogen. Helmond gaf echter niet op en bleef gevaarlijk. Koen wist een snelle uitbraak onschadelijk te maken waarna Marco Dennis werd de finale veiliggesteld.

Deze finale werd een onderonsje binnen Zuid II want Weert/De Mijnstreek wist in een spannende kruisfinale het sterkere Zeeuws-Vlaanderen op penalty’s te kloppen. Hoewel winst op voorafgaand aan het toernooi geen doelstelling op zich was, werd nu de finale gehaald was het doel bijgesteld. Met de sterkste opstelling werd gestart en in deze, in het ogen van de arbitrage, organisatie en Venlo sportieve finale was het Tim die Marco wist te vinden die aantekende voor de 0-1. Dit gaf Venlo de mogelijkheid om meer druk op de bal te zetten en dit betaalde zich uit middels een tweede doelpunt van Marco. Tot dat moment was er weinig te vrezen echter groeide Weert/De Mijnstreek in de wedstrijd en wist tussen twee paar Venlose benen de bal net genoeg snelheid mee te geven om een halve kans tot een doelpunt te promoveren. Venlo werd hierdoor echter niet van de wijs gebracht en na het laatste doelpunt van het toernooi wist Dennis met een afstandsschot de keeper van Weert/De Mijnstreek te passeren.
Hiermee werd een 1-3 eindstand op het scorebord genoteerd en daarmee ging Venlo, boven verwachting vooraf, met de titel aan de haal.