Nederlands Kampioenschap Spelregels COVS-teams 2016 Waarlands Dorphuis.

28 mei 2016 was het weer zover, het jaarlijkse NK –Spelregels voor COVS-teams. Dit jaar mocht ons team bestaande uit Geert Cox, Yvo Bloemen, Koen Lenssen en Coach/Reserve Nico Slavenburg aantreden om de SVO te vertegenwoordigen in een strijd waarbij rust en wijsheid het moet zien te winnen van zenuwen en stress. Als mentale support was Daphne, de vriendin van Koen van de partij.

In alle vroegte werd de reis richting het Noord-Hollandse Waarland (een slordige 240 kilometer) aangevangen door Nico en Yvo met een pitstop in Venray om de rest van het team te completeren.

Rond 09:45 kwam het team aan bij het Waarlands Dorpshuis, het décor van vandaag.

Na een hartelijk ontvangst door organiserende vereniging Schagen-Den Helder, een pitstop die na de lange zit hard nodig bleek en een bak koffie om de sufheid van de lange autorit te bestrijden werd de dag geopend door de dagvoorzitter, Erwin Dam.

Deze nam de huisreglementen door, alsmede de indeling van de dag. Daarnaast werd de vakkundige jury onder leiding van Dick Visser voorgesteld. Deze korte introductie werd  gevolgd door toespraken van Jupiler League scheidsrechter Erwin Blank en de voorzitter van COVS-Nederland, de heer Pol Hinke. In deze toespraak kwam onder andere kort de veranderingen per seizoen 2016-2017 aan bod en beide heren wenste de deelnemers veel succes en wijsheid toe.

Na deze opening werden de deelnemers uit de zaal gestuurd voor het maken van de schriftelijke vragen.

De achterblijvers in de zaal werden getrakteerd op een aantal vragen welke beantwoord diende te worden met het tonen van een rode of een gele kaart. Hier waren onze coach en aanhang echter snel klaar, hopelijk geen voorbode voor het restant van de dag!

De algemene gevoelens na het maken van deze ronde waren redelijk tot goed en met dit positieve gevoel werd begonnen aan de leesvragen.

Als eerste mocht Geert aantreden, gevolgd door Yvo en Koen. In de eerste vraag bleek al dat de vragen niet gemakkelijk waren, gezien 7 van de 8 teams, inclusief de achterban in de luren werden gelegd door een spelregelwijziging die begin dit seizoen ingevoerd werd.

Na de leesvragen was er rond 12:00 uur de lunch, die uitstekend verzorgd was. Een assortiment van soep, broodjes, warm vlees, fruit en drinken waar menig festival een voorbeeld aan kan nemen kwam tevoorschijn. Hier werd gretig gebruik van gemaakt gezien na het vroege vertrek toch wel wat magen begonnen te knorren.

Nadat de buiken weer gevuld waren en de knoppen in de hoofden van Geert, Yvo en Koen weer op concentratiemodus kwamen te staan werd begonnen aan de mondelinge ronde.

Hierin werd door ons team een nette score neergezet met het maximaal aantal punten voor Geert.

Met het voornemen deze lijn door te zetten werd met de beeldvragen begonnen. Waar dit vorig jaar een van onze sterkste rondes was, bleek dit jaar dat de beeldvragen ruimte voor interpretatie lieten die helaas niet in ons voordeel uitviel. Er werden wat puntjes verspeeld waardoor er een lichte teleurstelling ontstond.

Dit werd echter weer goedgemaakt in de ronde met quizvragen waar goed gescoord werd.

Hierna begon het duimendraaien. Volgens onze telkunsten stonden we zonder toevoeging van de schriftelijke uitslag op een 4e plaats. Iets waar vooraf voor getekend zou worden.

Na een, voor onze teamleden, lang juryberaad kwam dan uiteindelijk het verlossende woord.

Na de bekendmaking van de nummers 6 tot en met 8 begonnen de handjes toch wat klam te worden. Het resultaat van vorig jaar was verbeterd, nu nog de vraag waar onze kanjers zouden eindigen.

Het verlossende woord kwam van de wethouder Jan Steven van Dijk die ons team vertelde dat zij op de 4e plaats geëindigd waren.

Individueel werd Geert 10e, Yvo 12e en Koen 9e. Al met al een nette prestatie.

Onze dank gaat uit naar de organisatie en alle betrokken partijen die een fantastische dag op touw hebben gezet waarbij het ons aan niks heeft ontbroken. Onze felicitaties gaan uit naar teamwinner Schagen-Den Helder en Dick Dam die individueel kampioen werd. Tevens onze felicitaties naar de publiekswinnaar Ton Boks van COVS Arnhem E.O.

Eindstand:

1. Schagen/Den Helder 360