Geslaagde avond voor clubscheidsrechters!

Op dinsdagavond 3 september organiseerde de Commissie Verbetering Arbitrage (CVA) een avond voor clubscheidsrechters uit Venlo en omgeving. FCV Venlo was met zes deelnemers de bestvertegenwoordigde vereniging. Daarnaast waren er deelnemers vanuit SV Blerick, Belfeldia, IVO Velden, Venlosche Boys, HBSV, Baarlo en Reuver.

Training met beeldfragmenten
De avond begon met een training. Een deel van de groep ging het veld op met Gary en Sem. Het andere deel ging onder leiding van Sander in het clubhuis wedstrijdfragmenten beoordelen en bespreken. De trainende aanwezigen begonnen met een gezamenlijke warming-up. Hierop volgde het onderdeel met dezelfde beelden als in het clubhuis. De trainingsgroep werd in tweeën gesplitst: het ene deel legde een parcours af, de andere groep kreeg een wedstrijdfragment te zien en moest de spelhervatting en disciplinaire straf invullen op het antwoordformulier. Het doel was om in vermoeide toestand snel een goede beslissing te nemen. In totaal waren er veertien fragmenten te beoordelen. Hierna wisselden de groepen. Nadat de deelnemers alle beeldfragmenten hadden beoordeeld, volgde een tweetal
oefeningen; de eerste richtte zich op wendbaarheid en versnellen, de tweede op volgen en tegelijkertijd de assistent-scheidsrechter in het zicht blijven houden.

Versnapering
Na de training konden de deelnemers zich douchen, waarna ze zich aan de bar konden melden om wat te drinken en voor een kleine versnapering. Sander benadrukte vanuit zijn rol als voorzitter dat deze avond een goede weergave was van wat we binnen de SVO doen. Denk hierbij aan het trainen en het bespreken en testen van spelregels.

Presentatie door Robin Hensgens
Inmiddels stond onze gastspreker, betaald voetbalscheidsrechter Robin Hensgens, in de startblokken om zijn presentatie over het thema volgen en positie kiezen te starten. Hij leidde de presentatie in met een korte introductie over zichzelf en zijn carrière als scheidsrechter. Het inhoudelijke gedeelte startte met wat theorie waarin Robin benadrukte hoe belangrijk het is om af te wijken van de diagonaal als het spelverloop daarom vraagt. Hij illustreerde dit met een aantal fragmenten. Ook het anticiperen en het positie kiezen bij spelhervattingen wist hij goed uit te leggen met behulp van een aantal fragmenten. De aanwezigen stelden veel vragen en hadden goede antwoorden op Robins vragen. Richting het einde van de presentatie was er nog ruimte voor discussie over dit ontwerp.

Bedankt!
Rond de klok van 22:30 uur liep de presentatie op zijn einde en bedankte Sander Robin met een boeket bloemen. Hiermee was het ook meteen tijd om de winnaars van de avond bekend te maken. Dat waren degenen met de meeste juiste antwoorden op de beeldvragen. De zaalprijs ging naar FCV’er Bert Vercoulen en de veldprijs naar Jos Vermeulen van IVO Velden. Nogmaals van harte gefeliciteerd! Zij wonnen een kaartenset en een tossmunt. De avond eindigde met een dankwoord van Sander aan alle aanwezigen en vrijwilligers. Het was leuk om te zien dat er zoveel animo was, ook onder onze eigen leden!