Combinatieteam Venlo/Helmond wint NK!

Een combinatieteam van Venlose en Helmondse scheidsrechters aangevuld met wat zuiderlingen stond op zaterdag 16 juni aan de aftrap van het Nederlands kampioenschap voetbal voor scheidsrechters. In een poulefase zou afgerekend moeten worden met achtereenvolgens collega’s uit Eindhoven/Valkenswaard, Den Haag, Breda en Deventer. Met 9 spelers en een coach werd er gestart met deze uitdaging.

Allereerst stond er op het warme kunstgras in Eindhoven de wedstrijd tegen Eindhoven/Valkenswaard op het programma. Vrij moeizaam werd dit 2-0 voor ons, waarbij het verschil in de tweede helft (de speeltijd was 2×10 minuten) werd gemaakt. Onze jongens hadden duidelijk nog even nodig om op stoom te komen. In de tweede wedstrijd tegen Den Haag kwamen de voetbalkwaliteiten al meer bovendrijven. Den Haag werd met 4-1 naar huis getikt, waarbij we veel vaker hadden moeten scoren. Eigenlijk was het aan onszelf te danken dat er geen grotere cijfers op het (denkbeeldige) scorebord stonden.

Hierna kenden we een moeilijke wedstrijd tegen Breda. We wisten de muur van Breda slechts eenmaal te slechten. 3 punten waren het belangrijkst, waarna de laatste poulewedstrijd tegen Deventer op het programma stond. Deventer was vooraf gezien de grootste concurrent om de eerste plaats. Dit jonge elftal kon prima voetbal op de mat leggen tegen onze voetballers. We wisten gelukkig op 1-0 te komen, waarna we konden inzakken en de wedstrijd uit konden spelen. Een onoplettendheid in de verdediging zorgde ervoor dat het nog 1-1 werd. Dit gelijke spel zorgde ervoor dat we de eerste plaats in de poule in konden nemen.

In de halve finale kwamen we de collega’s uit Nijmegen tegen. Zij wisten ons het vuur aan de schenen te leggen, waarbij onze keeper een aantal keren goed redding bracht op de gevaarlijke schoten van Nijmegen. Aangezien ons vizier niet altijd op scherp stond, bleef de brilstand op het scorebord staan. Een strafschoppenserie zou uitkomst brengen. Onze keeper wist tweemaal een strafschop te stoppen, een prima prestatie. Onze 3 strafschoppen zaten er allemaal in, waardoor wij de finale gingen spelen tegen Deventer.

In de finale kregen we na een minuut of 5 een strafschop mee, die vakkundig binnen werd geschoten. Na onze 1-0 mocht Deventer komen, waarbij we de pot goed dichthielden. Aangezien Deventer veelvuldig bezig was met de scheidsrechter in plaats van met voetbal, was het voor ons redelijk makkelijk om overeind te blijven. In de omschakeling wisten we 2 minuten voor tijd de 2-0 te maken, waardoor de titel binnen was. Een hele goede prestatie gezien het aantal afmeldingen. Alle 9 spelers en de coach worden daarvoor bedankt. Ook COVS Eindhoven verdient een bedankje, voor het prima georganiseerde toernooi. Tot volgend jaar!

Enkele foto’s zijn te vinden op onze Facebookpagina.