Venlo pakt districtstitel in de zaal!

Zondag 8 januari was het weer zover: het districtskampioenschap zaalvoetbal voor scheidsrechters. In het Brabantse Overloon gaf de SVO ook acte de présence. Het sterrenensemble bestond uit Yvo Bloemen, Geert Cox, Mark Eggen, Job van Helden, Steve Janssen, Koen Lenssen en Marco Pennings. Sander Huijs was de coach ter plekke.

Het districtstoernooi kende deze keer een wat afgeslankt deelnemersveld. Gebruikelijke deelnemers zoals Sittard-Geleen, Weert en ook Helmond waren niet van de partij. Dit had als gevolg dat er slechts 4 wedstrijden werden gespeeld. Boxmeer-Cuijk met twee teams, Oss-Uden en De Mijnstreek waren de tegenstanders van deze dag.

Het toernooi startte met het tweede team van Boxmeer-Cuijk. In deze wedstrijd kwam Venlo al heel snel op een 4-0 voorsprong, waarna Boxmeer-Cuijk 2 toch een aantal mogelijkheden kreeg. Uiteindelijk werd er in deze wedstrijd prima voetbal op de vloer gelegd, wat resulteerde in een 9-3 overwinning voor de Venlonaren. Marco en Geert deden allebei een gooi naar de topscoorderstitel, ze scoorden allebei 4x. Yvo deed ook een duit in het zakje met zijn goal.

In de tweede wedstrijd van dit toernooi was De Mijnstreek de tegenstander. De Mijnstreek is voor Venlo altijd een stugge tegenstander geweest, iets waar ook na vandaag niks aan veranderd is. Er moest een strafschop aan te pas komen om de 1-0 aan te laten tekenen. Geert tilde zijn doelpuntentotaal van de dag naar 5 door de keeper vakkundig de verkeerde hoek in te sturen. Enkele minuten later liet Steve zijn voeten spreken; hij tilde de stand naar 2-0. Ook Yvo scoorde nog in deze sportieve wedstrijd. Einduitslag 3-0 en de ogen konden richting de podiumplaatsen op dit toernooi.

Vervolgens was Oss-Uden de tegenstander. Oss-Uden is altijd titelfavoriet op zaaltoernooien. Zij hadden tot nu toe ook 2x gewonnen, waardoor de winnaar van deze wedstrijd een voorschot nam op de titel. In deze wedstrijd ontpopte Koen Lenssen zich tot een ware sta-in-de-weg voor de tegenstander. Hij weerhield op puike wijze de ploeg uit Brabant van scoren. Aan de andere kant kreeg Venlo in de omschakeling de kans om de 1-0 op het scorebord te zetten. Marco wist deze kans dan ook te benutten. Venlo kon de pot lang dichthouden, maar op ongelukkige wijze kreeg Yvo een bal tegen zijn hand. De scheidsrechter kende hiervoor een strafschop toe aan Oss-Uden, die dit kansje niet onbenut lieten: 1-1.

Hierna ontspon zich een wedstrijd waarin Oss-Uden een aantal grote kansen kreeg en het zelfs recht had op een strafschop. Venlo kreeg enkel kansen in de omschakeling, waarbij Marco ook nog 1x  recht had op een strafschop. Na 20 leuke maar spannende minuten stond een 1-1 stand op het scorebord. Dit hield in dat het doelsaldo wederom een districtstoernooi ging beslissen. Na deze wedstrijd stonden beide teams gelijk wat doelsaldo betreft, maar Venlo had het voordeel dat het meer doelpunten gemaakt had dan Oss-Uden.

Oss-Uden wist hierna met slechts 1 doelpunt verschil te winnen van De Mijnstreek. Opdracht voor Venlo was duidelijk: er moest gewonnen worden van het eerste team van Boxmeer-Cuijk om met de grootste beker naar huis te gaan vandaag. Een opdracht die nog best pittig bleek, aangezien Venlo binnen 4 minuten op een achterstand stond tegen Boxmeer-Cuijk. Hierna wist Marco vrij snel de stand weer op 1-1 te brengen, waardoor de titel in zicht bleef.

Binnen enkele minuten volgde de volgende tegenslag: Boxmeer-Cuijk wist de 2-1 binnen te tikken. Venlo moest aan gaan zetten om doelpunten te forceren. Job was als eerste aan de beurt, hij wist de gelijkmaker op het bord te zetten. Vervolgens wist Marco een vrije trap vlak over de middellijn tot doelpunt te promoveren, mede doordat Geert met een overstapje de keeper in de luren legde. Bij het gaan van de zoemer konden de handen in de lucht: Venlo pakte voor het eerst sinds jaren weer eens de titel bij het zaalvoetbal!
Zonder verwachtingen het toernooi instappen, met maximaal resultaat terug naar huis. Mooi ook om te zien dat er zelfs supporters uit het Venlosche waren overgekomen om het team te supporten. Ellen, Daphne, Nel en Theo: bedankt! Ook een compliment naar Boxmeer-Cuijk voor de prima organisatie van dit toernooi! Venlo heeft nu een jaar om zich klaar te stomen voor het NK zaalvoetbal, iets waar men vast hoge ogen wil gooien.