Venlo grijpt naast top drie op NK Spelregels

Het spelregelteam van Scheidsrechtersvereniging Venlo en Omstreken is er vanmiddag (15 juni) niet in geslaagd haar prestatie op het COVS NK Spelregels van vorig jaar te overtreffen. In Enschede prolongeerde de Rotterdamse Scheidsrechtersvereniging (RSV) haar titel voor de derde maal op rij. Ondanks intensieve voorbereidingen met behulp van coach Yvo Bloemen kregen Koen Lenssen, Sander Huijs en Steve Janssen het niet voor elkaar om de titelfavoriet op de hielen te zitten: de SVO behaalde een vierde plaats in de eindrangschikking.

Voor het zevende achtereenvolgende jaar reisde een delegatie van de SVO af naar het landelijk spelregelkampioenschap van de COVS. Ditmaal had Scheidsrechtersvereniging Enschede en Omstreken (SEO) in verband met het honderdjarig jubileum de organisatie in handen genomen en dus volgde een verre reis voor ons spelregelteam. Even voor de klok van half twaalf opende de nieuwe voorzitter van de COVS, Ron Sotthewes uit Deventer, het kampioenschap. De zes deelnemende groepen werden door Ron welkom geheten. Naast Venlo namen ’s-Hertogenbosch (Zuid 1), Deventer (Oost), RSV (West 2), Drachten (Noord) en Amsterdam (West 1) deel aan het NK. Ron sprak de wens uit om in de toekomst nog intensiever samen te werken met andere COVS-verenigingen en partijen als de KNVB en voetbalclubs. Hierna barstte de strijd los.

Eerst volgde een ronde schriftelijke vragen. De SVO slaagde er niet in om zich van meet af aan te onderscheiden van de andere deelnemers. Ook in de eerste beeldvragenronde viel de score tegen, waardoor de SVO in de tussenstand niet verder kwam dan een vierde positie. Het team hoopte het tij te keren na de pauze. De voortekenen waren in ieder geval goed: de SEO had gezorgd voor een voortreffelijke lunch en een strakblauwe hemel stemde ons positief. Echter waren de mondelinge vragen die de Landelijke Commissie Spelregels (LCS) ons voorschotelde niet mild, waardoor het wederom niet lukte om hoog te scoren. In de tweede beeldvragenronde kregen we kans op revanche, maar het bleek dat niet alleen de SVO’ers, maar alle deelnemers scherp waren. De scores lagen dicht bij elkaar; van inlopen op de koplopers was helaas geen sprake. Ons spelregelteam bleek het beste tot het laatst te hebben bewaard, want dankzij de laatste ronde (quizvragen) konden ze nog flink wat punten sprokkelen. Desalniettemin was de felbegeerde titel ver weg.

Venlo eindigde als vierde, boven Amsterdam (vijfde) en ’s-Hertogenbosch (zesde). Met een tiental punten meer eindigde de Deventer Scheidsrechtersvereniging als derde, vlak onder COVS Drachten. De onbetwiste winnaar was RSV met 307 punten. Voor de derde keer op rij wisten zij beslag te leggen op de titel, hetgeen betekent dat de wisseltrofee een vast onderdak krijgt in het clubhuis van de Rotterdammers. Bovendien eindigden twee RSV’ers op een gedeelde eerste plaats. Na barrage wist Colin Prooi de individuele titel binnen te slepen. COVS-voorzitter Sotthewes wist het niet treffender te brengen: “Dit seizoen toch nog prijzen voor een Rotterdams team.” Zonder gekheid natuurlijk een prestatie van formaat. De felicitaties gaan daarom uit naar Rotterdam: van harte proficiat!

We willen de LCS en COVS Enschede bedanken voor de goede organisatie en wedstrijdleiding. Uniek was het gebruik van mobiele telefoons tijdens het beantwoorden van de vragen; ook dit verliep zonder enige problemen. Ondanks het enigszins teleurstellende resultaat zijn de SVO en district Zuid 2 wederom op een positieve manier vertegenwoordigd door het Venlose spelregelteam. Overigens krijgen de Venlonaren snel kans op revanche in het verre Oosten: volgende week, op zaterdag 22 juni, organiseert de SEO ook het COVS NK Veldvoetbal. Hopelijk slaagt de SVO er dan in om samen met Helmond hoge ogen te gooien. Het spelregelteam is dit jaar in ieder geval een ervaring rijker en een illusie armer. Op naar het COVS NK Spelregels 2020…

EINDKLASSERING
1. Rotterdam (RSV) 306 punten
2. Drachten 268 punten
3. Deventer (DSV) 253 punten
4. Venlo (SVO) 237 punten
5. Amsterdam (SVA) 210 punten
6. ’s-Hertogenbosch 192 punten

Foto’s zijn te vinden op de Facebookpagina van de SEO: https://www.facebook.com/seoenschede/.