In gesprek met… Toon Jacobs

In deze rubriek interviewt onze eigen Piet Philipsen maandelijks SVO-leden. Deze maand gaat hij in gesprek met Toon Jacobs.

Op 24 april 1939 werd Toon Jacobs ‘oppe Ruiver’ geboren. Voor lange tijd was hij gehuwd, maar zijn geliefde vrouw overleed veel te vroeg in 2000. Toon heeft twee zoons en tegenwoordig heeft hij een latrelatie met Lies Saelmans. Hij met pensioen, maar was voorheen werkend in diverse sectoren. Het laatste beroep dat hij uitoefende was dat van verificateur bij de ziektewet. Hij controleerde toen de echtheid van opgaven.

Wat zijn sportcarrière betreft, heeft Toon gevoetbald bij VV Reuver. Dat deed hij tot zijn achtentwintigste. Daarna kreeg hij een heupblessure die hem noopte om te stoppen. Vervolgens nam hij nog twee seizoenen de rol van clubassistent-scheidsrechter op zich. Dit beviel hem eigenlijk niet zo en derhalve besloot hij om zich aan te melden als KNVB-scheidsrechter. Dit heeft hij gedaan tot de leeftijd van achtenveertig jaar. Hij bereikte toen de leeftijdsgrens, waardoor hij verplicht moest stoppen. Hij kreeg echter dispensatie van de voetbalbond waarmee hij nog twee jaar actief mocht zijn als assistent-scheidsrechter in de hoofdklasse voor amateurs en reserve-elftallen van betaald voetbalorganisaties. Dit heeft hij met veel plezier gedaan.

Zijn mooiste herinnering brengt ons bij een beslissingswedstrijd om het kampioenschap op neutraal terrein in Gulpen tussen twee Zuid-Limburgse ploegen. Zijn minst leuke herinnering aan het fluiten vond plaats bij een duel tussen de lagere elftallen van Panningen tegen Baarlo. Door een ongelukkige samenloop van omstandigheden liep een speler een dubbele beenbreuk op. Toen de ambulance op zich liet wachten, moest Toon de wedstrijd helaas staken. Later bleek dat de ambulance naar het verkeerde sportcomplex was gereden. Al met al een vervelende ervaring voor alle betrokkenen.

Toon vindt de SVO een keurige club, niet alleen op sportgebied, maar ook wat saamhorigheid en collegialiteit betreft. Verschillende jaren was hij secretaris van de vereniging; dit geeft maar aan hoe betrokken Toon is bij de vereniging. Dit jaar viert hij bovendien zijn vijftigjarig lidmaatschap. En dat zullen we zeker gaan vieren, hulde!