In gesprek met… Theo Thommassen!

In deze rubriek interviewt onze eigen Piet Philipsen maandelijks SVO-leden. Deze maand gaat hij in gesprek met Theo Thommassen.

In de editie van In gesprek met… van oktober leren we Theo Thommassen, die later deze maand 66 wordt, beter kennen. Theo is geboren te Nunhem en is van beroep vrachtwagenchauffeur. Samen met zijn vrouw Els heeft hij twee kinderen. Voordat Theo het scheidsrechtersleven instapte, voetbalde hij zelf bij een tweetal verenigingen, te weten Nunhem en Eiker Boys.

Aanvankelijk was het niet de bedoeling dat Theo bondsscheidsrechter zou worden. Zijn voetbalcarrière werd echter abrupt beëindigd door een zware beenblessure als gevolg van een bromfietsongeluk. Op doktersadvies besloot hij te stoppen met voetballen. Dat betekende nog niet meteen dat Theo het fluitje op zou pakken voor de KNVB. Maar: toen de nood aan de man was, wist men Theo te vinden. Toen de scheidsrechter geblesseerd uitviel bij een wedstrijd waar hij stond te kijken, werd Theo gevraagd om de wedstrijd uit te fluiten. Men wist namelijk dat hij geregeld lagere elftallen floot voor de club. Bij de wedstrijd was Mies Thelosen aanwezig en zij benaderde Theo na de wedstrijd met de vraag of hij geen bondsscheidsrechter wilde worden. Hij zei toe en werd op zijn 23e scheidsrechter en SVO-lid.

In 2006 stopte Theo met fluiten. Zijn zoon kreeg last van nierfalen. Om zijn leven te redden, verrichte moeder Els een heldendaad: ze stond een nier af, waardoor haar zoon genas. Tegenwoordig gaat gelukkig alles goed met de zoon van Theo en Els.

Scheidsrechter Thommassen heeft jarenlang seniorenwedstrijden gefloten. Hij bereikte met succes wat hij kon bereiken. Zijn mooiste herinnering gaat dan ook uit naar de wedstrijd Genooi – Panningen. Theo is zelf woonachtig in Panningen en destijds werd Genooi als een zeer lastige ploeg ervaren door veel scheidsrechters. Desalniettemin leverde de wedstrijd geen problemen op en werd het een leuke middag voor alle betrokkenen. Zijn minst leuke wedstrijd was in Heer. De zaterdagavond voor de wedstrijd had Theo iets te diep (lees: veel te diep) in het glaasje gekeken, waardoor hij tijdens de wedstrijd moest braken. De pers schreef dat de scheidsrechter zijn dag niet had. Dat was natuurlijk mild uitgedrukt.

In zijn vrije tijd is Theo graag actief. Hij houdt van fietsen, wandelen en op vakantie gaan. Als de tijd het toelaat is hij op donderdagen aanwezig op de trainingsavond. Op maandagochtenden is Theo geregeld betrokken bij de maandagmorgenclub, die zich bezighoudt met de housekeeping van Huize Unicum. Theo vindt de SVO een gezellige groep, waarin voldoende ruimte en waardering is voor jeugdige inbreng. Dat vinden wij ook. Bovendien zijn we ontzettend blij met zulke fijne, betrokken leden als Theo Thommassen!