In gesprek met… Piet Hendricks

In deze rubriek interviewt onze eigen Piet Philipsen maandelijks SVO-leden. Deze maand gaat hij in gesprek met Piet Hendricks.

Ons lid Piet Hendricks is een geboren en getogen Venlonaar. In april 1948 kwam hij ter aarde, alwaar Piet een rijke voetbalcarrière zou gaan kennen. Voetballen deed Piet bij de vereniging Quick Boys in Venlo-Zuid en ook speelde hij in een caféelftal. Op zijn drieëndertigste veranderde zijn opvatting over voetbal echter volledig, toen Piet na een overtreding in woord en gebaar te kennen gaf het oneens te zijn met de beslissing van de scheidsrechter. De arbiter van dienst opperde dat Piet zelf maar eens scheidsrechter moest worden. En dat advies was niet aan dovemansoren gericht.

Piet besloot om de scheidsrechterscursus te gaan volgen en werd bondsscheidsrechter bij senioren voor veertien jaren. De gezonde wedstrijdspanning en de voldoening die het leiden van wedstrijden bracht, vormden de drijfveer achter Piets scheidsrechterscarrière. Het meest memorabele moment dat Piet zich kan herinneren, is afkomstig uit Zuid-Limburg. Tijdens een wedstrijd gaf Piet voordeel na een overtreding in het strafschopgebied. Dit pakte goed uit, want er werd een belangrijk doelpunt gescoord. De spanning in die wedstrijd was om te snijden, want de toeschouwers van beide ploegen sloegen er letterlijk op los. Dit deed echter niks af aan de mooie herinnering van Piet aan deze memorabele wedstrijd. Ook de meest vervelende wedstrijd uit Piets carrière vond plaats in het zuiden van onze provincie. Piet toonde een gele kaart, na een zware overtreding die duidelijk met rood had moeten worden bestraft. Hierdoor verspeelde hij zijn promotie en dat leidde ertoe dat Piet zijn fluit aan de wilgen hing.

Maar Piet Hendricks, gelukkig getrouwd met zijn Mia, is de SVO altijd trouw gebleven. Iedere donderdagavond is hij in het clubhuis te vinden om jeu de boules te spelen of te kaarten met zijn scheidsrechtersvrienden. Ook op maandagochtenden is Piet op of rondom Huize Unicum aanwezig om bij te dragen aan het onderhoud van het clubhuis. Daarnaast is Piet vrijwilliger bij de bloedbank en tevens speelt hij al ongeveer vijfendertig jaar mee aan de Passiespelen in Tegelen.

Bij de SVO vindt hij het samengaan van de jongeren en ouderen goed, omdat ze daardoor van elkaar kunnen leren en zich kunnen blijven ontwikkelen. Deze ontwikkeling blijft natuurlijk alleen maar in stand wanneer waardevolle leden als Piet aan onze vereniging verbonden blijven. Gelukkig is dat nog altijd zo en daar is de SVO trots op!