In gesprek met… Job van Helden!

In deze rubriek interviewt onze eigen Piet Philipsen maandelijks SVO-leden. Deze maand gaat hij in gesprek met Job van Helden.

De familie Van Helden uit Arcen heeft twee zoons, waarvan ons lid Job, geboren op 22 januari 1997, de oudste is. Het feit dat Job een voetbaldier is, komt echter niet van binnen de familie: zijn vader heeft maar twee jaar gevoetbald. Zelf voetbalde Job daarentegen al vanaf zijn zevende bij de lokale voetbalvereniging DEV-Arcen. Inmiddels speelt hij bij de selectie van die club.

Tijdens een maatschappelijke stage op zijn middelbare school kreeg Job de mogelijkheid om de cursus juniorscheidsrechter (de huidige cursus Verenigingsscheidsrechter) te volgen. Zonder aarzelen nam hij deel en hij voltooide de cursus glansrijk. Tegenwoordig studeert Job Commerciële Economie aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN), zodat hij in de toekomst actief kan zijn in de marketingsector. Maar naast school en zelf voetballen heeft Job in de afgelopen jaren ook het fluitje opgepakt. Hoofdzakelijk fluit hij O19-, O17- en O15-wedstrijden bij zijn club DEV en – afhankelijk van zijn eigen voetbalschema – zo nu en dan ook seniorenwedstrijden.

Ondanks dat Job nog niet zo lang als scheidsrechter actief is, beleefde de ‘man in het (spreekwoordelijke) zwart’ toch een grote gebeurtenis op het veld. Op 22 november 2017 ontving zijn club DEV Arcen het KNVB-ARAG FairPlay Certificate, ter verdienste van het succesvolle scheidsrechtersbeleid van de club. Bij de uitreiking van dit certificaat hoorde ook een headsetclinic onder leiding van Eredivisiescheidsrechter (en SVO-lid!) Ed Janssen. Voor Job betekende deze clinic dat hij een wedstrijd mocht fluiten onder begeleiding van Ed Janssen, die hem constant voorzag van adviezen en tips via de headset. In het begin van de wedstrijd was Job behoorlijk zenuwachtig, maar Ed Janssen speelde daar goed op in. Zo vroeg hij Job om eens te lachen en te zwaaien naar zijn vrienden tussen de toeschouwers. Zo was het ijs snel gebroken. Voor Job was de ervaring onvergetelijk en hij ontving vele complimenten na afloop van het duel.

De headsetclinic van Ed Janssen was voor Job de directe aanleiding om deel te nemen aan de SOIII-cursus (de huidige BOS-cursus) en zo zijn ambities als scheidsrechter na te jagen. In de toekomst wil Job standaardelftallen bij de senioren gaan fluiten, maar eerst wil hij beginnen met het fluiten van jeugdwedstrijden voor de KNVB. Naar eigen zeggen is Job heel hartelijk ontvangen tijdens zijn eerste training bij de SVO. Na afloop ontving hij traditiegetrouw het ‘Brammetje’. De SVO hoopt in de nabije toekomst nog veel jeugdige scheidsrechters zoals Job op haar ledenlijst bij te mogen schrijven. En van Job, daar gaan we vast en zeker nog veel van horen…!

Op de foto leidt Job een jeugdwedstrijd tussen VVV-Venlo en FC Volendam in Stadion De Koel.