In gesprek met… El Holthuisen!

In deze rubriek interviewt onze eigen Piet Philipsen maandelijks SVO-leden. Deze maand gaat hij in gesprek met El Holthuisen.

Op 24 oktober 1951 werd El Holthuisen geboren in Velden. Op dat moment had nog niemand verwacht dat El zo’n tien jaar lang in het zwarte pak op de Limburgse voetbalvelden zou staan. Haar carrière als scheidsrechter is inmiddels voorbij, maar ze is nog altijd samenwonend met haar partner Hans Fransen. El heeft twee kinderen en drie kleinkinderen. Ook speelt ze met veel passie de trompet bij joekskapel Wach Effe uit Velden.

Buiten dat El huismoeder was en zorg droeg voor haar man en kinderen, werkte ze ook nog in de horeca en was ze zo’n dertig jaar in dienst bij de Sociale Verzekeringsbank. Bovendien besteedde El veel tijd aan sporten. Ze deed aan volleybal, badminton en voetbal. Jarenlang speelde El in het damesteam van IVO uit Velden. Toen ze stopte met voetballen, bleef El wel nog aan als leidster van het team. Langzamerhand kwam de gedachte om te gaan fluiten op. Fluiten lijkt mij ook wel wat, dacht El. En zo geschiedde. Ze floot dameswedstrijden en A-jeugdwedstrijden (Onder 19) totdat gezondheidsproblemen in de familiekring roet in het eten gooiden. Door de vele afspraken in het Radboudziekenhuis in Nijmegen heeft El besloten om te stoppen met fluiten.

Al met al heeft El Holthuisen toch zo’n tien jaar lang wedstrijden gefloten. Nog altijd is ze lid van de SVO, inmiddels al bijna vijftig jaar. Zoals iedere scheidsrechter zal beamen, zijn er fijne en minder fijne wedstrijden. Ook El kan daarover meepraten. Ze ervaarde de wedstrijden van haar eigen damesteam vaak als minder prettig, omdat de dames van mening waren dat El streng floot. Over haar hoogtepunt vertelt ze met een brede glimlach: een oefenwedstrijd van het vroegere Venlo 1 herenteam uit het Genooi. Achteraf in de kantine bleek dat El haar mannetje had gestaan; ze kreeg zelfs een aanbod om een Perzisch tapijt te kopen. Wellicht kunnen de ouderen onder u zich daar nog iets bij voorstellen…

Bij de SVO op d’n berg had El het altijd naar haar zin. Ze vond het bijzonder leuk om de coopertest te lopen met scheidsrechters als Carl Bentlage. El benadrukt dat ze graag nog eens op donderdag de clubavond wil bezoeken om te kijken welke mensen ze nog kent na een lange tijd van afwezigheid in Huize Unicum. Wij zien haar graag een keer verschijnen. De koffie staat klaar, El!