In gesprek met… Bernard Schenk!

In deze rubriek interviewt onze eigen Piet Philipsen maandelijks SVO-leden. Deze maand gaat hij in gesprek met Bernard Schenk.

Hagenaar Bernard Schenk is geboren op 12 januari 1953. Tegenwoordig is hij woonachtig in Roermond. Beroepsmatig is hij altijd ondernemer geweest, maar vanwege een herseninfarct heeft hij daarmee moeten stoppen. Nu is Bernard voorlichter op middelbare scholen. Van zijn 10e tot zijn 21e jaar heeft hij gevoetbald bij de Haagse Sportvereniging VUC. Vanwege een gebroken enkel moest hij stoppen als voetballer.

Dit heeft Bernard uiteindelijk ook mogelijkheden geboden: op zijn 22e werd hij scheidsrechter, omdat hij altijd commentaar had op de fluitisten. Hij dacht: dat kan ik beter! Zijn hobby als scheidsrechter kende echter wel een zevenjarige onderbreking door zijn trainerschap bij voetbalverenigingen MVC’19 Maasbree, SV Heythuysen en Megacles. Daarna was Bernard gedurende vijf jaar manager bij betaald voetbalclub Willem II uit Tilburg. Hij miste zijn rol als scheidsrechter echter dermate, dat hij op zijn 45e opnieuw het fluitje oppakte. Anno 2019 fluit Bernard nog altijd met veel plezier zowel jeugdwedstrijden op zaterdag als seniorenwedstrijden op zondag.

Bernard vindt het lastig om de ‘leukste’ wedstrijd te kiezen, want daar heeft hij er veel van meegemaakt. Als hij een paar voorbeelden moet noemen, dan denkt hij aan een beslissingswedstrijd voor de toenmalige bisschopsbeker tussen Wittenhorst en SVB Blerick. Als assistent-scheidsrechter heeft hij genoten van de wedstrijd Ajax O15 – Feyenoord O15. (Heel begrijpelijk, want Bernard is een fervent supporter van de Amsterdamse club.)
De minst leuke herinnering heeft hij aan een wedstrijd in de buurt van Vaals in het begin van zijn scheidsrechterscarrière. In de laatste minuut van het duel kreeg Bernard het aan de stok met een doelverdediger, die door het lint ging na een gemaakte beslissing. Dit leidde ertoe dat ook de rest van het team zich met het voorval bemoeide. Bernard werd bedreigd en heeft bijna een uur lang in een klein hokje gezeten totdat de politie er was en de rust wederkeerde.

Hobby’s van Bernard zijn wandelen en fietsen met een klein groepje vrienden. Daarnaast heeft hij altijd getennist en gegolft. In zijn vrije tijd is hij bovendien regiocorrespondent in district Zuid II voor de COVS, waardoor we geregeld artikelen van Bernard in het vakblad ‘De Scheidsrechter’ terug zien komen. Ga zo door met het goede werk en we zien je graag snel weer in Huize Unicum!