In gesprek met… Ben van Baal

In deze rubriek interviewt onze eigen Piet Philipsen regelmatig SVO-leden. Deze maand gaat hij in gesprek met Ben van Baal.

Op 12 januari 1948 werd Ben van Baal geboren in Arcen. Anno 2019 woont hij samen met zijn echtgenote Alice in Velden. Samen hebben ze twee kinderen en drie kleinkinderen. Van beroep was Ben woninginrichter.

Tot zijn 28e voetbalde Ben bij RKDEV in zijn geboorteplaats Arcen. Op die leeftijd verbrijzelde hij zijn enkel en moest hij stoppen met voetballen. Op zijn 29e werd hij daarom scheidsrechter; zo bleef hij immers betrokken bij het voetbalspelletje. Ben was scheidsrechter totdat hij de toenmalige leeftijdsgrens had bereikt en moest stoppen met fluiten bij de KNVB. Dit weerhield hem er echter niet van om zijn fluit aan de wilgen te hangen, want hij was nog wekelijks actief bij de lagere elftallen van voetbalvereniging IVO uit Velden. Na Bens knieoperatie raadde zijn chirurg hem echter af om hier mee door te gaan. Hierdoor kwam er een einde aan de scheidsrechterscarrière van Ben van Baal. Hij floot hoofdzakelijk senioren- en af en toe jeugdwedstrijden op het veld. Ook fungeerde hij wel eens als assistent-scheidsrechter.

Twee van de meest memorabele wedstrijden van Ben betroffen beslissingswedstrijden in Zuid-Limburg tussen twee dezelfde teams voor promotie naar de 1e klasse. Hij leidde deze wedstrijden samen met mede-SVO’ers Nico Slavenburg en Jan Vermeer. De eerste wedstrijd eindigde in de brilstand; de tweede wedstrijd werd na een strafschoppenserie door Groene Ster gewonnen onder het toeziend oog van 3.500 toeschouwers. Een minder leuke wedstrijd vond plaats bij White Star in Maastricht. De bezoekers scoorden 0-1 en vierden dit met haar toeschouwers. De aanvoerder van White Stars stapte erop af en sloeg enkele tegenstanders voor hun gezicht. Hierop staakte Ben de wedstrijd.

Binnen de SVO is Ben betrokken bij de keukendienst en maandagochtendploeg. Eén van zijn grote hobby’s is varen met het voet- en fietsveerpontje op de Maas in Arcen. Daarnaast was hij vroeger geruime tijd voorzitter van een kanarievereniging. Ben is reeds zo’n veertig jaar lid van de SVO en hij vindt het een prachtige vereniging: “Het is één grote familie en er is altijd wel wat te lachen”. We kennen Ben als een vrolijke verschijning in Huize Unicum en hopen hem daarom nog vaak te zien!