Een ervaring rijker, een illusie armer

Afgelopen zaterdag toog het Venlose spelregelteam naar Zutphen. Het team bestond vandaag uit Yvo Bloemen, Geert Cox, Koen Lenssen, reserve Sander Huijs en coach Nico Slavenburg. Gelukkig zijn wij de grootste niet, vooral Geert en Koen, zodat dit allemaal netjes in één auto paste. De stemming zat er op de heenweg al goed in.

Voordat ik het ga hebben over het kampioenschap zelf, wil ik een aantal andere zaken benoemen. SZO Zutphen had de organisatie namelijk prima in orde, de accommodatie, de lunch, het kampioenschap zelf waren allemaal uitstekend verzorgd. Ook het feit dat de prijzen deels uit flessen wijn bestonden, konden wij wel waarderen. Jammer dat wij geen prijzen mee naar huis namen…

Het kampioenschap zelf begon met de schriftelijke vragen. Deze werden door de teamleden betiteld als pittig. Het publiek(?) mocht de publieksvragen invullen. Hierna was het tijd voor de leesvragen. Dit ging prima. We maakten alleen een paar onnodige foutjes, erg jammer, maar niks aan te doen. In de eerste tussenstand stonden wij dan ook op een gedeelde laatste plaats met Zutphen. Schagen-Den Helder nam meteen de leiding in deze tussenstand, een plaats die ze niet meer af zouden staan tijdens het toernooi.

Hierna was het tijd voor de mondelinge vragen. Deze werden door ons uitstekend beantwoord. We pakten van de 48 te pakken punten, er 42. Aangezien wij hier ook behoorlijk op geoefend hadden, kunnen we erg tevreden zijn met deze score. De beeldvragen werden vervolgens wat wisselend gemaakt, omdat er toch een stukje interpretatie in de beelden zit. Wat betitelt de jury als buitensporig? Wat betitelen ze als onbesuisd? Hier gingen we een paar keer de mist in. Bij de quizvragen konden we alleen verliezen, iets wat we weinig gedaan hebben. In de tussenstand na deze rondes stonden we 5e, dit was exclusief de schriftelijke vragen.

Na het juryberaad kon eindelijk de prijsuitreiking plaatsvinden. De publieksprijs ging naar 2 man van Drachten, die het presteerden om slechts 1 fout te maken. De winnaar van deze dag was, zoals genoemd, Schagen-Den Helder met 374 punten. Individueel winnaar werd Jörn te Kloeze van deze zelfde vereniging, hij miste slechts 6 punten. Wij werden 6e met 330 punten. Individueel gezien was Geert Cox de beste: hij werd vierde en miste slechts 11 punten. Een puike prestatie.

We hebben veel geoefend met het spelregelteam. We hebben vanaf het DK wekelijks, soms meerdere keren per week, geoefend. We kunnen ons wat dat betreft niks verwijten. We maakten wat foutjes. Hier leren we van. Voor Koen was het de eerste keer dat hij aanwezig was op het NK, ervaring is toch wel een eigenschap die de doorslag geeft op zo’n toernooi. Dat kon je wel zien bij Schagen-Den Helder, wiens team één brok ervaring was. Mochten we volgend jaar weer mogen deelnemen, dan zal het ongetwijfeld beter gaan. Het is natuurlijk een eer om op zo’n toernooi aanwezig te mogen zijn.

We hebben een gezellige, leuke dag gehad, waar we weer veel geleerd hebben. Als afsluiter van een periode spelregels oefenen zijn we nog even bij de Griek geweest. Het was nog lang gezellig! (Al kwam dat doordat Zutphen toch al snel zo’n anderhalf uur rijden is)